VW Golf GTI 1600 -82

Fabrikat/Typ Volkswagen Golf GTI 1600
Årsmodell 1982
Modellkod: VW1906
Färg: Röd
Effekt: 81 kW/ 110 Hk
Växellåda: Manuell 5-växlar
Tjänstevikt: 1000 kg
Däckdimensioner: 175/70 R13
185/60 R14
195/50 R15
Övrigt: Första 1.6 liter jag ägt.
Trimmad.


PÅ GTI Klubbens forum stod det en dag en annons med följande text:

"Har en gamal Golf 1:a jag tänker göra mig av med. Ventilerna har gjort sitt och jag har inte intresset att fixa den :( I övrigt så är den helt ok, karossen har ytterst lite rost, den renoverades för ca 4 år sedan, ny inredingng omlackering och nya rutor. Allt annat funkar som det ska men det blir för dyrt som det är just nu. Är obesiktigad ( 3 i slutet) pga motorn - den går inte att köra - men till dess försvar så har den inte fått en enda anmärkning sen renoveringen!!"

Då bilen fanns i Göteborg kunde jag inte låta bli att maila.
Fick några bilder på bilen, bland annat den som är här bredvid och det såg ju hyfsat ut så vi bestämde att jag skulle kolla på bilen nästa gång jag var i GBG vilket blev en vecka senare.

Hade med mig flickvännen som samvete när jag kollade på bilen och blev la inte så sugen. Bilen var ju hyfsad men det lät ju som sagt väldigt illa från toppen.

Priset han ville ha var 3000:-, jag bjöd 1500:- men det ville säljaren inte ta. Jag sa till han att meddela när priset gått ner:).

Ett par veckor senare kom det ett mail att jag kunde hämta bilen för 1000:-, jag ringde och sa att jag kommer dagen efter.

Då den lät så illa i toppen ville jag inte köra den hem utan det blev att låna farsans bil och en hyrkärra. Väl hemkommen var kunde jag ju inte vänta utan började riva av ventilkåpan direkt.



Det var ganska lätt att se vad som var fel. En tryckare hade gett sig och ventiljusterings brickan hade lossat och låg lös i toppen. Som synes var ju tryckaren inte allt för fin.

Allt annat såg dock okej ut så en bättre begagnad tryckare ska monteras och en rensning av oljetrågen tillsammans med ny olja och filter så levde motorn igen. Jag körde den några hundra mil innan den såldes. Nya ägaren konstaterade att kompet inte var som det skulle så en ny motor behövs.
Bilen är omlackad och ser bra ut för det mesta. Rosten har dock gått hårt åt dörrarna och sen kommer den igenom lite på dropplisten.

Hera bilen är renoverad för ett antal år sedan och ca 6000 mil.

Motorn är trimmad med 280 graders kam, justerbart kamdrev vad jag vet.


Stolar och baksäte är omklädda och är därmed riktigt fräscha.

Uppdaterad: 2008-12-26 www.4GTi.com